28. studenoga 2012. proglašen je Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom, čija je funkcija efikasan nadzor ostvarenog prometa gotovinom. Od tog dana svi smo sudionici fiskalizacije, ako ne kao obveznik onda kao obavezni platiše. Mislim da se možemo složiti da danas, 5 godina kasnije, osim te obaveze koja nas je sve zadesila, shvaćamo i prednosti koje je sa sobom donijela fiskalizacija.

A i same brojke su stale na stranu fiskalne reforme već u veljači 2013. godine. Fizičke osobe, uglavnom ugostitelji, prijavili su promet 36,15% veći u odnosu na veljaču prošle godine, male pravne osobe promet veći 22,53%. U mjesecima koji slijede taj postotak je sve značajniji te učinci fiskalizacije konačno na kraju 2013. pokazuju da su u djelatnosti „I“ – djelatnost pružanja smještaja te priprema i usluživanje hrane i pića (ugostitelji) – male pravne osobe i fizičke osobe ukupno prijavile oporezivih isporuka za 40% , odnosno brojkama koje ipak malo opipljivije zvuče - 2,6 mlrd. kuna (nama nekima ipak neopipljivih) više nego u 2012. godini. U djelatnosti „G“ – trgovina na malo i na veliko, popravak motornih vozila i motocikala (trgovci) ukupno se broji povećanje oporezivih isporuka za 14%, tj. 5,2 mlrd.više. Fizičke osobe, odnosno odvjetnici prema šifri pripadnosti odvjetničkoj komori u 2013. godini prijavili su ukupno 6,7 mil kuna, odnosno 4,8% više oporezivih isporuka nego u 2012. godini. Detaljnije o „brojkama“ možete pročitati u ovoj obavijesti Ministarstva financija o učincima fiskalizacije u 2013. godini.

U prvim mjesecima provedbe fiskalizacije sjećamo se rasprave o „kumicama s placa“, odnosno same prodaje i fiskalizacije na tržnicama i otvorenim prostorima te OPG-ovima koji su na kraju ipak djelomično izuzeti od obveze fiskalizacije u slučaju prodaje na sajmovima, manifestacijama i izložbama, ako prodaju poljoprivredne proizvode proizvedena na vlastitom obiteljskom gospodarstvu i to isključivo krajnjem potrošaču. Koliko je fiskalizacija tih prvih mjeseci bila predmet rasprava svjedoči i tučnjava koja je uslijedila na zadarskoj tržnici u kojoj su se suprotstavile dvije strane prodavača, na jednoj strani oni koji su krenuli s radom putem fiskalnih uređaja, na drugoj oni koji nisu namjeravali prilagoditi se tako lako novom zakonu.

Srpanj 2013. obara rekorde. Usporedbom PDV obrazaca iz svibnja 2012. i svibnja 2013. , fizičke osobe, uglavnom ugostitelji, prikazali su isporuke uvećane za 59,17%, a ukupne isporuke kod svih ostalih djelatnosti obuhvaćenih s dotadašnje tri faze fiskalizacije povećane su za 18,32%. Zajedno s brojkama raste i svijest i potpora građana mjeri fiskalizacije, koja prema mjerenjima Centra za istraživanje tržišta Gkf u rujnu 2013. iznosi 93%.

Ove brojke daleko su od zanemarivih i imajući ih na umu nekako se isto tako zanemarivo čine sve one situacije u kojima smo se nalazili prilikom same prilagodbe, poput osiguravanja tehničkih uvjeta potrebnih za samu fiskalizaciju i usvajanja novog načina poslovanja i same terminologije koju do tada nismo poznavali. Prošlo je 5 godina od tog 28. studenog 2012. , po etapama reformu osjećamo još i danas te će ostati aktualna tema i dalje. S većinom odluka smo se uspješno uskladili, a od novijih možemo spomenuti i aktualnu promjenu u obliku obavijesti za „male obveznike fiskalizacije“ kako ih više ne nazivamo od 1. srpnja 2017. godine. Od 1. siječnja 2017. godine podignut je prag za porezne obveznike kojima se dohodak od samostalne djelatnosti obrta i poljoprivrede i šumarstva, može utvrđivati u paušalnom iznosu, odnosno, osim njih to, sada već godinu dana mogu i porezni obveznici koji obavljaju samostalnu djelatnost ugostiteljstva i/ili trgovine te porezni obveznici koji imaju izdvojenu poslovnu jedinicu ili proizvodni pogon, uz ostale propisane uvjete. Time se proširio krug obveznika koji mogu utvrđivati dohodak i porez na dohodak u paušalnom iznosu. Svi koji porez na dohodak od samostalne djelatnosti plaćaju paušalno moraju se prilagoditi postupku fiskalizacije tako da račune izdaju putem elektroničkih naplatnih uređaja a dužni su i dostaviti podatke o poslovnim prostorima te podatak o proizvođaču/održavatelju programskog rješenja, odnosno podataka o Raverusu ako ste zadovoljni korisnik naše FisOffice fiskalne blagajne. Proces prijave poslovnog prostora onemogućen je putem naplatnih uređaja već je potrebno prijaviti ga, kao i svaku daljnju izmjenu prema internom aktu, isključivo putem elektroničkog servisa Porezne uprave e-Porezna ili putem propisanog obrasca poštom u nadležnu ispostavu Porezne uprave.

Još jedan aktualniji podatak je taj da 5 godina fiskalizacije znači i istek certifikata za fiskalizaciju koje izdaje FINA (na rok od 5 godina), za obveznike koji su preuzeli certifikate za izdavanje računa krajem 2012. godine. FINA će obveznicima fiskalizacije poslati obavijesti o isteku njihovih certifikata prije datuma pa svakako provjerite elektroničku poštu ili poštanske sandučiće.

Kako biste na vrijeme preuzeli novi certifikat možete se javiti u Finine poslovnice, kontaktirati putem telefona 0800 0080 ili mail-om na certifikati-fiskalizacija@fina.hr.

Pratite i korisne stranice Fine i Porezne uprave .